Popular Posts

Monday 20 February 2012

vaksin ayam

Assalammualaikum wbrt & Selamat Sejahtera


Kali ni saya nak kongsi ilmu sikit pasal ternak ayam ni..
Kita biasa dengar penyakit bermusim..salah satu dinamakan Sampar..kalau tanya penternak ayam yang sudah lama berkecimpun dalam bidang ni, sampar ni amat menakutkan..Bila penyakit ni menyerang ayam brader2 kat luar sana..alamatnya, boleh jatuh terduduk..tak tido malam jadinya. Ini semua disebabkan akan berlaku kematian pada ayam-ayam pelihraan dalam jangka masa pendek dan dalam kuantiti yang banyak..bisa rugi besar wooo..lagi teruk, nak pulih dari serangan penyakit ni agak rumit dan makan masa.

Bila ada penternak yang mengalami masalah ini..mereka terpaksa tanggung kos kerugian kematian ayam, dan kos pemulihan reban. Hal-hal ini biasa membuat penternak-penternak kita rugi besar dan patah hati untuk menternak lagi. Mereka terpaksa mengosongkan reban dan perlu dibersihkan sepenuhnya dgn menggunakan pembersih pembunuh kuman.

Tetapi penyakit bermusim seperti sampar ni boleh dielak..di mana cegah sebelum dia datang..'sediakan payung sebelum hujan..' Penyakit ini boleh dicegah melalui penggunaan Vaksin. Cara penggunaan vaksin ini kita boleh perolehi melalui pengamal-pengamal perubatan ternakan peliharaan seperti Jabatan Veterina & pembekal-pembekal vaksin untuk penyakit-penyakit bermusim ni..






- contoh salah satu vaksin & pengeluar -
(gambar ini disalin dari blog kawan kita D'Village Farm)


Kat sini salah satu cara anak ayam divaksin. Cara dalam gambar di bawah ni dengan cara sedut melalui hidung. Di mana, muncung/ mulut anak ayam diselam dalam cecair yang mengandungi campuran vaksin suapaya anak ayam tersebut akan menyedut melalui hidung. Banyak cara dan selok belok yang kita boleh pelajari dalam pemberian vaksin ini. Ada cara diberi dalam minuman..dititik melalui mata/ hidung..



- tengah vaksin anak ayam baru -




argemilangfarm

No comments:

Post a Comment