Popular Posts

Monday 31 October 2011

banjir

Assalammualaikum & Salam sejahtera..

Aku baru lepas tengok berita tadi..dia org cakap pantai timur akan terima hujan lebat..mungkin akan berlaku banjir besar..Aku termenung bila dengar pe yang berita bagitau..tak lama lagi orang pantai timur boleh main air banjir (air boh). Pantai timur kalau musim banjir ibarat cam pesta bagi penduduknya. Time nilah ramai-ramai kuar main air..time ni gak anok-anok daro comel kuar main air..hehehe..

Bagi aku..musim tengkujuh ni menyimpan banyak kenangan manis..dulu-dulu, time musim banjir nilah dapat makan ikan air tawar banyak..ramai yang kuar tangkap ikan kat sungai-sungai..sawah-sawah..time musim ni jugak lah aku dapat makan ubi kayu cicah kelapa muda parut digaul dgn gula..ermm..sedap..rindu arwah nenek lah plak rasa..

Pepe pun..tahun ni cabaran baru untuk aku hadapi akan bermula..besok anak ayam best baru akan masuk reban aku. Tak banyak, cuma 100 ekor je..tapi pelaburan juga tu.. Cabaran pelihara ayam musim banjir ni agak besar resikonya..aku harap semua persedian yang aku buat dah cukup untuk hadapi semua kemungkinan yang akan berlaku..Ya Allah, aku pohon perlindungan dari Mu ya Allah..Apa yang pasti kawasan reban aku tak akan ditenggelami air..kecuali kuasa Tuhan yang menentukan segalanya.


argemilangfarm

No comments:

Post a Comment